Copiii multilingvi sau de ce să învețe copilul meu două limbi străine în același timp?
“Mi-aș dori ca micuțul meu să învețe mai întâi o singură limbă străină și, abia mai târziu, după ce o stăpânește pe aceasta, să învețe alta, pentru că va fi confuz dacă învață două limbi în același timp. Nu-i așa?”
“Fetița mea are probleme să se exprime în limba română pentru că a început să studieze engleza de mică. Mai aștept câțiva ani cu germana.”
“Știi că dacă îți înscrii copilul mic la cursuri de engleză și de germană în aceeași perioadă va avea întârzieri în vorbire?”
Cu toții auzim afirmații ca cele de mai sus atunci când căutăm activități extrașcolare pentru copiii noștri și ne dorim ca ei să învețe măcar două limbi străine. Răspunsul este NU la toate. Învățarea a două limbi străine în același timp nu afectează negativ dezvoltarea vorbirii. Din contra, îi poate ajuta pe micuți să depășească o eventuală problemă mai repede.
Pot înțelege copiii diferențele dintre limbi?
Copiii pot diferenția între două sau mai multe limbi foarte devreme în dezvoltarea lor. Ei pot învăța două sau mai multe limbi în același timp fără să devină confuzi. Spre exemplu, realizează rapid că trebuie să vorbească în germană cu lehrerin Iulia și în ziua următoare în engleză cu teacher Ada. Când repetăm cu ei acasă, este indicat ca unul din adulți să se ocupe de achiziția unei limbi, iar celălalt de alta, provocându-l pe copil să facă rapid switch-ul între cele două limbi, în funcție de persoana cu care interacționează.
Cum influențează multilingvismul și bilingvismul achiziționarea abilităților de scris și citit?
Copiii multilingvi și bilingvi – care sunt expuși la una sau mai multe limbi scrise – spre exemplu engleza și germana – sau chiar sisteme diferite de scriere, cum sunt engleza și japoneza – pot citi și scrie atât în engleză, cât și în romană la niveluri ridicate. Studiind mai mult decât o singură limbă, copiii învață să înțeleagă structurile lingvistice și sunt mai înclinați să se descurce foarte bine la scris în toate limbile pe care le folosesc.
Cum afectează multilingvismul și bilingvismul achizițiile academice ale copiilor?
Copiii multilingvi și bilingvi se descurcă mai bine la școală pentru că atunci când învață mai multe limbi străine învață și să rezolve probleme, să facă multitasking (să se concentreze pe rezolvarea mai multor activități în același timp), să fie mai creativi și să aibă o gândire flexibilă. Acești copii se pot de asemenea, concentra mult mai bine decât alții.
Ar trebui să se îngrijoreze părinții atunci când copiii multilingvi sau bilingvi amestecă limbilie când vorbesc?
Copiii multilingvi sau bilingvi încep uneori o propoziție într-o limbă și o termină în alta. Aceasta este doar o parte naturală a dezvoltării bilingve. Copiii vor înceta să o mai facă pe măsură ce cresc și capătă mai multă experiență.
Cu cât expunem copiii la mai multe limbi străine mai repede (între 0 și 8 ani) cu atât mai bine.
Atunci când învățăm o limbă străină ca adulți trebuie să ținem cont de reguli gramaticale și de multă practică, dar copiii mici absorb sunetele, structurile, patternurile intonației și regulile unei noi limbi foarte ușor. Până la vârsta de 8 ani, micuții beneficiază de ureche flexibilă și de mușchii responsabili de vorbire care pot detecta diferențele între sunetele diferitelor limbi străine.
Alte beneficii ale plurilingvismului
Copiii multilingvi și bilingvi au o abilitate superioară de a se concentra asupra unui lucru și de a-și schimba apoi răspunsul, indicând flexibilitate cognitivă. Ambele trăsături presupun autocontrol – o trăsătură foarte apreciată atât în sala de clasă cât și în viața de zi cu zi. Atunci când un copil bilingv încearcă să comunice, limbile din creier concurează să fie activate și folosite. Copilul trebuie să selecteze una din ele și să o oprească pe cealaltă, ceea ce presupune atenție și abilitatea creierului de a fi flexibil, lucru posibil la o vârstă fragedă. Interferența informațiilor lingvistice din mai multe limbi învățate forțează creierul să rezolve un conflict intern, oferindu-i minții un antrenament care îi întăresc mușchii cognitivi.
Copiii bilingvi și multilingvi se descurcă mult mai bine să rezolve diferite tipuri de puzzle-uri mentale. Conform studiilor făcute de psihologii Ellen Bialystok și Michelle Martin-Rhee, copiii bilingvi reușesc să ordoneze mai repede obiectele după formă și culoare. Acest lucru sugerează faptul că experiențele învățării mai multor limbi străine îmbunătățesc centrul de comandă al creierului, oferindu-i abilitatea de a planifica, de a rezolva probleme și de a duce la bun sfârșit și alte sarcini mentale mai dificile, care includ saltul atenției de la un lucru la altul și păstrarea informațiilor în minte, cum ar fi să îți amintești secvențele pe care le ai de parcurs când te pregătești pentru școala dimineața sau, pentru adulți, să conduci o mașină.
Ca părinți ne dorim întotdeauna să le oferim copiilor un avantaj, o șansă de a-și îmbogăți experiențele, să îi echipăm cu tot ce au nevoie atât pe plan personal, cât și profesional, iar învățarea limbii engleze și a limbii germane de la o vârstă mică poate fi o unealtă minunată pentru dezvoltarea armonioasă a abilităților acestuia.