Ce loc acordăm jocului în procesul de învățare? În primul rând, ne putem uita la definiția și statutul jocului în societatea noastră, făcând distincția între termenii joc și distracție.
Jocul se referă la angajarea într-o activitate care are un scop, reguli și un rezultat la final. Pe de altă parte, distracția se referă la implicarea într-o activitate fără a avea neapărat un scop, reguli și un rezultat.
Dacă ne interesează jocurile și nu simpla distracție, există o întreagă gamă de opțiuni, care pot fi practicate atât la școală, cât și în afara ei și care pot lua diferite forme: jocuri de îndemânare, de explorare, de construcție, de memorare, jocuri fizice care implică, de exemplu, mișcări ale corpului și, bineînțeles, jocuri aplicate în procesul de învățare a unei limbi străine.
Dacă vrei să te joci și tu cu copilul tău în limba engleză, ți-am pregătit câteva idei.
Jocurile și procesul de acumulare a informațiilor noi
Oricare ar fi jocul ales, rolul său este important deoarece permite, printre altele: explorarea și înțelegerea unor elemente într-un mod ludic, concentrarea atenției și a activității asupra unui anumit context, stimularea diferitelor funcții cognitive, încurajarea angajamentului, motivației, curiozității și autonomiei. Acestea sunt componente esențiale în viața tinerilor și a copiilor.
În acest sens, jocurile îmbogățesc experiența de învățare care se bazează pe 4 piloni principali:
- Atenție: să înveți să te concentrezi.
- Implicare activă: a avea o idee clară a obiectivului care trebuie atins.
- Feedback: confruntarea propriilor reprezentări cu realitatea și ajustarea modelelor lumii.
- Consolidare: automatizarea unei sarcini învățate pentru a dobândi altele și așa mai departe.
În ultimii ani, interesul pentru procesele cognitive a dus la utilizarea jocurilor în sala de curs dar și în orice alt spațiu unde există o intenție didactică, ca de exemplu în timpul cursurilor de limbi străine pentru copii.
Observăm că învățarea prin joc se referă în principal la copiii de grădiniță și apoi ia alte forme sau dispare în funcție de școală și de sistemul școlar.
În acest sens, jocurile sunt un instrument de învățare important, un suport bun pentru dezvoltarea diferitelor cunoștințe și abilități, care permite plasarea conținutului într-un context mai larg și rezolvarea problemelor prin realizarea de conexiuni între concepte, promovând astfel interdisciplinaritatea.
De exemplu, în cadrul cursurilor pentru copiii oferite de centrul lingvistic Twinkle Star, metodele de predare sunt adaptate vârstei cursanților, indiferent dacă vorbim de lecții de limba engleză sau limba germană.
În plus, jocurile sunt un instrument de motivare a elevilor pentru a lucra, deoarece încurajează învățarea prin metode distractive.
În cele din urmă, prin joc, ne confruntăm cu noi înșine și cu ceilalți. Învățăm despre viața în grup, îi descoperim pe ceilalți și mediul în care trăim, folosim jocul ca un instrument de socializare care generează atât cooperare, cât și „competiție”, dar și un instrument de testare, pentru că ne confruntăm și cu noi înșine, cu propriile noastre succese sau eșecuri.
Chiar dacă în momentul de față vorbim preponderent de cursuri online, principiile expuse mai sus se aplică în același mod. Copiii sunt organizați în grupe de studiu conform nivelului de pregătire, dar și în funcție de vârstă, astfel încât să poată socializa între ei prin joc, într-o limbă străină.
Care este scopul jocului în procesul de învățare a unei limbi străine?
Am vorbit mai devreme despre motivație, iar pentru ca un joc să fie eficient pentru învățare, este important ca acesta să fie asociat cu mai multe caracteristici.
Dacă luăm exemplul jocurilor în noul context digital, un subiect de mare actualitate, vom observa faptul că avem la îndemână o multitudine de instrumente care ne ajută în fiecare etapă a jocului. Fie că vorbim de platforme interactive, de o sursă nelimitată de imagini și sunete, toate ne ajută să evoluăm. Însă pentru ca aceste jocuri să fie motivante și eficiente, trebuie luate în considerare diferite criterii, cum ar fi:
- Autonomia elevului.
- Conexiunea cu ceilalți.
- Sentimentul de a dezvolta abilități pe măsură ce jocul avansează.
- Satisfacția de a vedea un rezultat.
Joc liber sau joc dirijat?
Depinde…În cazul jocului liber, copilul poate să își aleagă singur activitățile într-un cadru nestructurat. În cazul cursurilor de limbi străine, adesea comunicarea sau jocul imaginativ dintre doi copii poate duce la îmbunătățirea substanțială a vocabularului. Cel mai adesea copiii tind să reproducă scene din viața reală, astfel încât vor fi motivați să deprindă cât mai multe cuvinte noi.
Pe de altă parte, jocul dirijat permite dobândirea unor cunoștințe mai „disciplinare”. Prin definirea unui cadru clar, profesorul trebuie să introducă elemente mai puțin distractive, cum ar fi cele gramaticale.
Prin urmare, cu siguranță există o anumită complementaritate între metodele de predare și exersare a unei limbi străine, iar proporția se va stabili în funcție de „obiectivele” dorite.
Dacă vrei să îi oferi copilului tău posibilitatea de a deprinde o limbă străină, fie că este vorba de engleză sau germană, verifică oferta de cursuri online a centrului lingvistic Twinkle Star.
Folosind metode de lucru adaptate la fiecare categorie de vârstă, cursurile interactive au scopul de a consolida nivelul de cunoștințe, dar și de a-i pregăti pe copii pentru obținerea certificării Cambridge pentru limba engleză.
Află mai multe detalii de pe website-ul Twinkle Star: www.twinklestar.ro