Copilul tău are nevoie de ajutor din partea familiei pentru a învăța o limbă străină? Înseamnă că te-ai informat și cunoști limitele învățământului instituțional școlar/preșcolar în această privință. Ai aflat că doar în 10 – 15% din cazuri această pregătire este suficientă pentru obținerea unei certificări internaționale! Evaluările inițiale ale unui studiu Twinkle Star arată că doar o treime dintre elevii de gimnaziu care au 4-6 ani de studiu al limbii engleze în sistemul școlar au cunoștințe corespunzătoare nivelului lor de școlarizare și doar un sfert dintre elevii de liceu, după 8-10 ani de studiu. Este evident că, susținerea studiului suplimentar de către familie este necesară, cu deosebire pentru elevii din școlile rurale sau de cartier, elevii cu lacune în cunoștințe, elevii cu dificultăți aptitudinale pentru învățarea limbilor străine.

Literatura de specialitate recomandă câteva măsuri pentru ca timpul și banii învestiți în cărți, abonamente, aplicații, meditații ori cursuri acreditate să fie cât mai eficiente, pentru mai buna dezvoltare a abilităților lingvistice ale copilului vostru. Aceste măsuri sunt intrate deja și în mentalul colectiv:
Învățarea timpurie, cât mai timpurie, de preferat în paralel cu limba maternă
”Strecurați” spontan în câmpul perceptiv al copilului mic cuvinte, expresii, etichete … dubluri ale celor în limba maternă, mai târziu cântecele, poezioare … ”desene” netraduse.
Ajutați copilul să înțeleagă, să reproducă, doar dacă stăpâniți pronunția.
Creați contexte stimulative pentru folosirea spontană a celor învățate. Răsplătiți cu apreciere, admirație mimică, gestică, verbală, laudă și mici favoruri comportamente spontane ale copilului care arată progres în folosirea unei limbi străine. Răsplătiți doar manifestările spontane, fără să negociați în prealabil sau să condiționați.
Odată cu începerea grădiniței puteți opta deja pentru învățarea unei limbi străine în cadru instituțional! Experiența Twinkle Star cu grupe de copii de grădiniță arată progrese remarcabile ale acestora și o mare bucurie a reușitei.
Diversificarea – cel puțin două limbi străine
De ce două? Deoarece engleza nu este o opțiune oarecare, ci o necesitate.
Viața cotidiană ne arată că în zilele noastre limba engleză a devenit un instrument de adaptare util nu doar pentru călătorii de agrement în străinătate, ceea ce este deloc de neglijat, dar mai ales un avantaj al copilului în formarea încrederii și stimei de sine în cadrul familiei lărgite – bunici, mătuși, veri și în cadrul grupurilor de egali pe care le frecventează. Ulterior engleza este un vector și un avantaj în integrarea în grupuri multinaționale, în călătorii și schimburi de experiență internaționale care presupun și includerea temporară în familii străine, în obținerea unor burse de studii tip Erasmus sau variante, spre exemplu în călătorii experiențiale de tip ”Work and Travel”.
“Cunoașterea limbii engleze este necesară în toate domeniile profesionale care presupun o calificare medie sau superioară, care implică comunicare între persoane de diferite naționalități, în firme multinaționale din țară sau la locuri de muncă în străinătate; uneori chiar simpla folosire a unor tehnologii inteligente este favorizată de cunoașterea limbii engleze. Fără cunoaștințe de engleză nu puteți spera la ocupații înalt calificate, la slujbe ”curate”, confortabile, bine plătite în viitor pentru copilul vostru!”( Benke, E., Foreign Language Needs in the Workplace: The Occupational Perspective, https://www.researchgate.net/publication/308099826)
De ce cel puțin două? Pentru ca pe a treia limbă de circulație internațională s-o învețe mai ușor! Si următoarele din ce în ce mai ușor!
Cercetări științifice demonstrează că învățarea unei limbi străine depășește condiția de simplă achiziție de cunoștințe, fiind un foarte bun demers pentru dezvoltarea personalității, de la exersarea funcțiilor cognitive elementare precum sensibilitatea, memoria, atenția, dar și al celor complexe precum gândirea și creativitatea, până la antrenarea voinței și perseverenței.
Sunteți o familie multietnică? Unul sau ambii părinți sunteți vorbitor profesionist al unei limbi străine? Sau doar bun cunoscător? Nu ezitați să vorbiți în casă limbile familiare, dar doar cele pe care le folosiți corect. Fiecare episod de interacțiune într-o limbă străină cu copilul dumneavoastră va avea un aport favorabil dezvoltării copilului și al relației dintre voi.
Învățarea corectă de la bun început
O activitate creativă, personalizată, conversații profunde, elegante, subtile, lucrări de concepție științifică sau artistică realizate în orice limbă presupun pricepere, control permanent al exprimării. Folosirea cotidiană a unei limbi străine în contexte formale sau profesionale este o deprindere complexă și i se aplică principiul general conform căruia ”e mai ușor să înveți decât să corectezi”. Este motivul principal pentru care se acordă atât de mare importanță învățării corecte de la bun început în toate domeniile. Corectarea unei deprinderi presupune un ”dezvăț” și o reînvățare, care este uneori mai greoaie decât învățarea inițială. Deci consum crescut de timp și energie, secondat de fenomene mai profunde, mai greu controlabile precum frustrarea, șubrezirea încrederii în cele învățate sau germinarea neîncrederii în cel ce te învață. Evitați ”costurile” psihice inutile și posibile consecințe aferente care pot merge pană la respingerea învățării, prin atenția acordată calității.
Orice sprijin ați alege, instruire în familie, meditații individuale, cursuri autorizate de diferite foruri (asociații profesionale, autorizări județene) sau programe acreditate internațional care conferă certificate recunoscute global, presupun anumite costuri, mai exact sunt investiții în viitorul copilului vostru! Alegeți acele forme instituționale care au cea mai mare utilitate pentru viitor, cele care certifică incontestabil cunoștințele copilului, instituții de tipul Twinkle Star care conferă certificare autorizată Cambridge Assessment English.
Nu există piedici nici pentru copii care nu au filiale în localitatea de domiciliu. În această perioadă de pandemie aceste instituții s-au calificat în a oferi programele în online, cu rezultate foarte bune, identice/foarte apropiate cu cele de ”față in față”!
De unde poți ști că este o investiție bună? Caz concret, 99,92% dintre cursanții Twinkle Star trec cu succes testele de finalizare și obțin certificatele pentru care aplică!
Referințe bibliografice:
Benke, E., Foreign Language Needs in the Workplace: The Occupational Perspective,
Some Issues in Pedagogy and Methodology, 2016, ISBN 978-80-89691-35-7 https://www.researchgate.net/publication/308099826)