articol realizat de Alma Andrei, consilier de carieră și colaborator al Twinkle Star Exam Centre
Cu toții am participat măcar o dată în viață la un examen. Știm cu câte emoții vine acesta, înainte și în timpul desfășurării lui. Și e oarecum normal. Dacă avem emoții înseamnă că ne pasă, că e important pentru noi rezultatul pe care îl obținem la acel examen. Dar, poate fi și o pregătire temeinică pentru un real eșec. Depinde foarte mult cum ne pregătim pentru acel examen.
Dar, oare, de ce ne stresează atât de mult examenele? Poate pentru că cei mai mulți dintre noi experimentăm niște stări (de obicei, cu toții, aceleași), de intensități diferite. De intensitatea acestor stări depinde cum facem față situațiilor de examinare.
Să vedem despre ce stări ar putea fi vorba.
În primul rând, ne putem referi la cele afective. Obișnuim să ne confruntăm cu niște emoții negative cum ar fi frica de eșec. Ne înspăimântă ideea că nu am putea obține un rezultat suficient de bun și, astfel, să pierdem iubirea și aprecierea prietenilor, profesorilor sau părinților noștri. Copiii s-ar putea să fie chiar foarte speriați de ideea aceasta de eșec, gândindu-se că, dacă nu vor obține un rezultat suficient de bun, vor fi certați de părinți, li se vor retrage privilegii sau nu vor mai primi recompensele promise.
În al doilea rând, putem să ne referim la ce se întâmplă la nivel cognitiv. Obișnuim ca atunci când ne imaginăm ce urmează să se întâmple într-o anumită situație să exagerăm destul de mult. Scenariile pe care le facem în mintea noastră pot fi catastrofice. De exemplu, îți imaginezi cum vei fi în fața foii de examen și nu îți vei aminti nimic din ceea ce ai învățat și clar nimeni nu te va crede că tu, totuși, ai învățat și, în consecință, îi vei dezamăgi pe cei pe care îi iubești și care așteaptă anumite rezultate de la tine.
Putem vorbi chiar și de ce se întâmplă la nivel fiziologic, mai ales în ziua examenului: pulsul crește, începi să transpiri, să ți se umezească palmele, ți se usucă gura, ai senzația că ești foarte obosit și parcă îți și vine să leșini.
Să nu uităm chiar de comportamentele noastre: cu câteva zile înainte de examen poți să simți atât de mult stres încât să nu te mai poți opri din mâncat sau, din contră, să nu mai poți înghiți absolut nimic. Sau, s-ar putea să nu mai poți dormi, să nu mai vrei să vezi pe nimeni și să nu te mai întâlnești cu nimeni. Pur și simplu, să te închizi în camera ta și să nu mai vrei să ieși de acolo.
Și, în ziua examenului, să pleci cu mult timp înainte de acasă și să ajungi mult mai devreme, să fii foarte agitat, să te uiți din minut în minut la ceas, să ai o stare de nervozitate și irascibilitate.
Dacă în timp experiența ne ajută și învățăm să gestionăm aceste stări, unui copil cred că îi este un pic mai dificil să facă asta. Poate că cel mai important motiv este că nu a experimentat suficiente examene cât să știe cum să se raporteze la ceea ce știe și ce poate face bun și corect pentru a obține cel mai bun rezultat.
Asta înseamnă că, dacă acumulăm mai multă experiență (adică susținem mai multe examene) învățăm să gestionăm emoțiile, așadar învățăm să gestionăm stresul examenului. Un copil nu poate experimenta mai multe examene, dar oare cum putem să-l ajutăm să învețe să-și gestionez acel nod din gât sau pietroi din stomac pe care le simte când vine vorba de un examen?
Pentru a face față emoțiilor este foarte important să fim sinceri cu noi înșine: Ce anume ne sperie? Ce ne provoacă aceasta anxietate?
Ruxandra Rață-Bucevschi, fondatoarea celui mai mare centru lingvistic din țară își amintește că a avut emoții extraordinare la proba orală a examenului Cambridge Advanced pentru că nu știa la ce să se aștepte. În zilele noastre putem combate aceasta senzație urmărind canalul Youtube al Cambridge English: https://www.youtube.com/user/cambridgeenglishtv. Mai mult, dacă ne înscriem la examen printr-un centru de pregătire, sunt foarte mari șansele să cunoaștem participanții de la examene și chiar să fi avut înainte posibilitatea de a fi exersat chiar cu partenerul de la Proba de Speaking. Tocmai pentru a oferi această posibilitate, noi cei la Twinkle Star facem tot posibilul să facilităm înscrierile la examen în funcție de profesor – astfel emoțiile scad, când intri în sală cu o persoană cunoscută.
Centrul a demonstrat că prin organizarea unor sesiuni de simulări, în numai 12 ore, rezultatul candidaților la examen poate fi optimizat cu minim 10%. Acest lucru se datorează faptului că, din moment ce candidații sunt deja obișnuiți cu acest tip de evaluare, ei se pot concentra pe oferirea răspunsurilor corecte și nu mai este nevoie să descopere de la 0 ceea ce presupune fiecare task. Nu este de mirare că rata de promovabilitate a candidaților care se pregătesc pentru examenele Cambridge English în cadrul centrului lingvistic Twinkle Star a fost în fiecare an de peste 99%.
Nu în ultimul rând, este vital să te înscrii la examenul potrivit, dacă te înscrii din start la un examen prea dificil există posibilitatea să nu îl promovezi, iar dacă alegi un nivel sub abilitățile tale lingvistice – există riscul să nu te pui în valoare. Astfel, ceea ce îți propunem este să testezi care este examenul Cambridge potrivit pentru tine:
Este de la sine înțeles faptul că alegerea potrivită scade gradul de anxietate iar reușita la examen este astfel doar la un pas distanță.
Ce spun elevii care au participat la simulări înainte de un examen Cambridge English?
”Cu ajutorul simulărilor am aflat totul despre ce urma să se întâmple în ziua examenului. Stresul pe care toată lumea îl simte când este timpul să susțină un examen a fost mult mai redus. Chiar dacă stresul susținerii examenului a fost mai diminuat datorită simulărilor, tot a fost în mare parte prezent. Dar din punct de vedere al organizării examenului, centrul Twinkle Star a avut grijă ca nici un student să nu își facă griji în privința altor lucruri în afară de examen. Certificatul Cambridge îmi va fi de folos în clasa a VIII-a pentru alegerea clasei de bilingv engleză. În timpul cursurilor de pregătire am susținut mici examene pregătitoare ce m-au ajutat foarte mult.” (Ioana Denisa I.- 14 ani- B1 Preliminary – PET)
”Au fost foarte utile cursurile anterioare. Mi-am format un ritm în care să rezolv subiectele. Experiența examenului în ceea ce privește organizarea a fost una plăcută deoarece totul era bine pus la punct, iar în privința examenului în sine totul a fost bine grație pregătirii anterioare. Am putut participa cu ușurință la orice proiect internațional doar pe baza certificatelor obținute. Cursurile de pregătire de la Twinkle Star au fost de mare ajutor, într-adevăr.” (Cosette Ioana L.- 16 ani- B1 First – FCE)
”M-au ajutat foarte mult simulările deoarece am putut să îmi formez o idee despre cum va fi examenul în sine și să știu la ce să mă aștept. Nu am avut emoții foarte mari în timpul examenului sinceră să fiu, a fost o experiența plăcută deoarece am reușit să mă văd cu colegii mei și să discutăm anumite lucruri. Certificatul de PET m-a ajutat la examenul din clasa a VIII- a pentru echivalarea bilingvului iar cele de FCE și CAE mă vor ajuta la Bacalaureat și aplicarea la anumite Universități. Foarte mult m-au ajutat cursurile de pregătire urmate la Twinkle Star.” (Alexandra A.- 16 ani- C1 Advanced – CAE)
Importanța participării la o simulare pentru un examen Cambridge – rolul acestor simulări
În primul rând, o simulare îl pregătește pe copil întrucât va ști cum decurge examenul: care sunt etapele, cât durează fiecare etapă, cum ar fi bine să abordeze subiectele, cum se încadrează în timp etc. În al doilea rând, pentru că simulează întocmai examenul, acesta va deveni familiar cu ce presupun probele și cu modalitatea de derulare a acestora: candidatul știe dinainte la ce să se aștepte, știe dinainte unde are mai mari șanse să facă greșeli și, în consecință, să fie atent, știe dinainte care sunt cele mai potrivite abordări ale răspunsurilor oferite. O simulare îi oferă timpul necesar să exerseze condițiile unui examen și să se obișnuiască cu acestea.
Pentru a putea gestiona toate celelalte stări descrise mai sus, un părinte sau o persoană importantă din viața copilului, ar fi util să le abordeze, să discute despre ele, să îi arate copilului înțelegere și susținere, dar, mai ales, copilul să știe că, indiferent de rezultat, el va fi în continuare iubit și apreciat.