Unul dintre avantajele copilăriei este dobândirea ușoară, aproape naturală a limbajului. Copiii sunt auto-motivați să acumuleze noțiuni noi fără o învățare conștientă, spre deosebire de adolescenți și adulți. În plus, micuții au capacitatea de a imita pronunția și de a elabora regulile pentru ei înșiși. Altfel spus, copiii nu percep învățarea unei limbi străine ca pe un proces dificil, decât dacă acest lucru este sugerat de adulți. Vom descoperi în continuare care sunt avantajele cursurilor de engleză în cazul copiilor preșcolari și școlari.
Cu cât mai devreme, cu atât mai ușor
Un preșcolar descoperă în timp, prin experiențele la care ia parte, cuvinte noi din limba maternă, care denumesc obiecte sau activități specifice. În mod similar, cei mici pot folosi aceleași strategii și pentru a învăța limba engleză.
De asemenea, timpul este o armă extrem de puternică în procesul de învățare a unei limbi străine. Dacă programul zilnic al unui elev este încărcat cu ore de curs, teme și activități de grup, în cazul copiilor mici, acest timp poate fi utilizat cu succes pentru acumularea de noi cunoștințe. Mai exact, cu cât este mai mic, cu atât copilul va avea la dispoziție mai mult timp liber.
Etape în procesul de învățare a limbii engleze
Dacă te întrebi care este vârsta potrivită pentru ca micuțul tău să înceapă să învețe o limbă străină, este util să conștientizezi faptul că limbajul este o abilitate dobândită înaintea scrisului sau a cititului. Așadar, faptul că preșcolarul nu cunoaște încă alfabetul nu este nici pe departe un impediment în procesul de învățare a limbii engleze. Cum decurge acest proces? Vom vedea în continuare!
Perioada de tăcere
În prima etapă a vieții, bebelușii au o „perioadă de tăcere”, când se uită, ascultă și comunică prin expresii faciale sau gesturi înainte de a începe să vorbească. În mod similar, copii care încep să învețe limba engleză (sau orice altă limbă străină), ar putea experimenta o astfel de „perioadă de tăcere” în care comunicarea și înțelegerea pot avea loc înainte ca ei să rostească efectiv cuvintele.
În acest timp, adulții (fie ei profesori sau părinți) nu ar trebui să forțeze copiii să ia parte la dialogul vorbit, făcându-i să repete cuvinte. Dialogurile ar trebui să fie unilaterale, adultului oferind oportunități copilului de a înțelege limbajul.
Primele cuvinte
După ceva timp, în funcție de frecvența sesiunilor de limba engleză, fiecare copil (fetele adesea mai repede decât băieții) începe să rostească cuvinte simple („pisică”, „casă”) sau fraze scurte („Ce e asta?”, „ Este cartea mea”, „Nu pot”, „Asta e o mașină”, „Numele meu este”). Nu de puține ori, aceste intervenții sunt intercalate în fraze în limba maternă. Această etapă continuă pentru ceva timp, pe măsură ce copilul acumulează mai multe cunoștințe, mai exact până în momentul în care se va simți pregătit să alcătuiască propoziții complexe.
Construirea fundației
Treptat, copiii construiesc fraze constând dintr-un singur cuvânt memorat la care adaugă cuvinte din vocabularul lor („un câine”, „un câine maro”, „un câine maro și negru”) sau o singură sintagmă la care adaugă cuvinte proaspăt învățate („Acesta este scaunul meu”, „Îmi e foame”). În funcție de frecvența expunerii la limba engleză și de calitatea experienței, copiii încep treptat să creeze propoziții întregi.
Înţelegerea sensului
Copiii înțeleg mai mult decât pot exprima în cuvinte, iar această capacitate a lor nu trebuie subestimată, deoarece cei mici sunt obișnuiți să-și înțeleagă limba maternă dintr-o varietate de indicii de context. Deși s-ar putea să nu înțeleagă tot ce aud în limba maternă, copiii înțeleg esența – adică înțeleg câteva cuvinte importante și descifrează restul folosind diferite indicii pentru a interpreta sensul. În același mod, ei transferă abilitățile „esențiale” de înțelegere pentru a interpreta sensul în frazelor în limba engleză.
Frustrarea
Pe măsură ce acumulează noi expresii, ar putea interveni o etapă presărată cu episoade de frustrare. Această nemulțumire ar putea veni din incapacitatea de a-și exprima gândurile în limba engleză. Sigur, nu toți micuții experimentează această fază, însă în cazul în care se confruntă cu astfel de sentimente, cei mici trebuie lăudați pentru nivelul atins și încurajați să exerseze în continuare, scopul fiind să nu renunțe la procesul de învățare.
Influența mediului în procesul de învățare a unei limbi străine
Copiilor mici le este mai dificil să învețe dacă nu li se oferă tipul potrivit de experiențe, dar și sprijinul adulților și tehnici adaptate fiecărei etape de vârstă. Este necesar ca lecțiile să fie interactive și distractive, concentrate pe conceptele pe care copiii le-au înțeles deja în limba maternă.
Înainte de a putea decoda limba engleză, cei mici trebuie să cunoască sunetele literelor din alfabet. Deoarece limba engleză are 26 de litere, dar în medie 44 de sunete (în engleza standard), introducerea sunetelor suplimentare poate fi lăsată pentru etapa în care copiii au mai multă experiență în utilizarea limbajului, sau pentru atunci când reușesc să citească.
Rolul profesorilor și al părinților
Pentru a-și câștiga încrederea în forțele proprii, copiii au nevoie de încurajări continue, dar și de laude pentru performanțe bune. Părinții sunt într-o poziție ideală pentru a-i motiva, chiar dacă ei înșiși au doar engleza de bază, ajutându-i astfel pe micuți să învețe.
Pe de altă parte, rolul profesorilor este extrem de important, acești având experiența, dar și tehnicile pedagogice necesare pentru a-i determina pe copii să iubească limba engleză.
Copilul tău este pregătit pentru a începe lecțiile de limba engleză? La centrul lingvistic Twinkle Star găsești cursuri potrivite pentru fiecare categorie de vârstă.